انجمن علمی گروه مخابرات (گرایش سوئیچ)

انجمن علمی گروه مخابرات (گرایش سوئیچ)
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان انجمن علمی گروه مخابرات (گرایش سوییچ) و آدرس mohammaddindar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 حوزه ای که دگرگونی های آن با سرعتی بی سابقه پیش می رود. برعکس ایران که هر سال بعد از پایان سال باید به دنبال مهم ترین اتفاقات حوزه آی تی کشور باشیم و به سختی هم بتوانیم چند مورد نسبتا مهم پیدا کنیم، اما دنیا در سال 2011 با اتفاقات بزرگ و شگفت انگیزی همراه بوده است. در این گزارش مهم ترین رویدادهای فناوری اطلاعات را در سال گذشته میلادی می خوانید.

2011، سال تبلت ها 




بعد از معرفی آی پد 1 دنیای فناوری لمسی با تغییرات گسترده ای همراه شد و به نوعی ورود این تبلت به بازار باعث شد که شرکت های بزرگ آی تی از جمله سامسونگ، سونی، لنوو و... به سمت طراحی و تولید تبلت هایی بروند تا بتوانند با رقابت با این دستگاه سهم بیشتری از این بازار را در اختیار خود بگیرند. اما روانه کردن آی پد 1 به بازار آخرین تبلتی نبود که شرکت اپل معرفی می کرد؛ چرا که بعد از این معرفی همچون دیگر سیاست های این شرکت در معرفی محصولات شگفت انگیز، شنیده شد که این شرکت قرار است دست به طراحی آی پد 2 بزند که با آی پد1 تفاوت های زیادی خواهد داشت. در نهایت هم در اوایل ماه مارس بود که نسخه دوم تبلت جادویی اپل ارائه شد. هنوز استیو جابز در قید حیات بود که آی پد ۲ با ظاهر زیباتر، سبک تر، پردازشگر قدرتمندتر و دو دوربین پا به دنیای فناوری گذاشت. همچنین شنیده ها حاکی از این است که نسخه سوم آی پد هم در فوریه ۲۰۱۲ و در روز تولد استیو جابز بنیان گذار فقید کمپانی اپل ارائه شود.
تاکنون هیچ کالای الکترونیکی در تاریخ به سرعت آی پد فروخته و فراگیر نشده است. تبلت اپل که تا حالا پس از تلویزیون گوشی های هوشمند و لپ تاپ چهارمین محصول پرمصرف الکترونیک در جهان است بسیاری از کمپانی ها را ترغیب به حضور در این عرصه کرده است. نمونه آن هم شرکت آمازون است که تا قبل از ورود آی پد تبلت کتاب خوان خود به نام کیندل را روانه بازار کرده بود. شرکت آمازون بعد از تولید این کتاب خوان الکترونیکی که با استقبال خوبی هم از سوی کاربران همراه شد تصمیم به تولید تبلتی گرفت که پا را فراتر از کتاب خواندن می گذاشت. این شرکت اواسط سال 2011 خبر از ارائه محصول جدیدش به نام Kindel Fire دارد که با قیمت ۱۹۹ دلاری وسوسه خرید را در سر بسیاری از کاربران تکنولوژی دوست می انداخت و مثل کیندل های قبلی صرفا به کار کتاب خوانی نبود.با کیندل فایر کاربر می تواند هم فیلم ببیند، سریال های تلویزیونی را دنبال کند، موزیک گوش کند و از اپلیکیشن های گوناگون استفاده کند. خرید از فروشگاه آنلاین آمازون هم تنها با یک کلیک میسر خواهد شد.
شوک به دنیای فناوری اطلاعات
شاید یکی از خبر هایی که در سال 2011 باعث شگفتی بسیاری از کاربران و حتی مدیران بزرگ فناوری اطلاعات شد، خرید اسکایپ توسط شرکت مایکروسافت بود. کارشناسان و تحلیل گران معتقدند که مایکروسافت برنامه های بزرگی برای آینده این خرید دارد و می خواهد اسکایپ را با محصولات مختلفش مانند کنسول های بازی Xbox Live و Kinect و ابزارهایی مانند Hotmail، Outlook و Lync (محصولی برای ارتباطات تجاری) تلفیق کند. این در حالی است که بالمر، مدیر عامل این شرکت متعهد شده تا اسکایپ را در پلت فرم های غیرمایکروسافت مانند سیستم عامل های موبایل های هوشمند شرکت های Google و Apple هم ارائه کند تا به این ترتیب رقابت نزدیک تری را با این دو شرکت در پیش بگیرد. در واقع مایکروسافت می خواهد امکان چت ویدئویی میان کاربران بازی های کامپیوتری را در پلت فرم پرطرفدار Xbox به وجود آورده و امکان برقراری تماس های اینترنتی را از طریق برنامه Outlook فراهم بیاورد و قابلیت موبایل کنفرانس را از طریق ویندوز فون به کاربرانش بدهد.
بازار داغ گوشی های هوشمند




در این سال شرکت های بزرگ برای کسب سهم بیشتری از بازار تلفن هوشمند دست به معرفی گوشی های جدید خود زدند. از میان این شرکت ها که معرفی محصولات جدیدشان سر و صدای زیادی هم به پا کرد می توان به گوگل، اپل، سامسونگ و نوکیا اشاره کرد. 
برعکس خبرهایی که قبل از رونمایی از گوشی جدید شرکت اپل یعنی آیفون شنیده می شد، در کنفرانس خبری این شرکت که با حضور تیم کوک، جانشین جدید استیو جابز همراه بود به جای آیفون 5 از آیفون 4S رونمایی شد که دارای پردازشگر قوی تر و دوربین با کیفیت تری بود. شرکت گوگل هم برای عقب نیفتادن از بازار تلفن های هوشمند سال گذشته گوشی هوشمند خود یعنی Galaxy Nexusرا به بازار معرفی کرد. این گوشی و بعد از یک هفته تاخیر به خاطر احترام به مرگ استیو جابز در هنگ کنگ رونمایی شد. گوشی جدید گوگل با همکاری سامسونگ رقیب اصلی شرکت اپل ساخته شده است.




اما یکی دیگر از بزرگان بازار تلفن همراه یعنی نوکیا سعی کرد با معرفی دو گوشی پیشرفته خود بتواند ناکامی های چند وقت اخیر خود در این بازار را جبران کند . نوکیا در nokia world که به مدت دو روز در لندن برگزار شد از اولین تلفن های همراه هوشمند یعنی مدل لومیا ۸۰۰ و ۷۱۰ برپایه سیستم عامل ویندوز 5/7 رونمایی کرد.
ریزش بلای طبیعی و انسانی روی سونی
شاید سال 2011 یکی از بدترین سال ها برای شرکت سونی باشد. چند ماه از شروع سال 2011 نگذشته بود که سرویس Play Station این شرکت مورد حمله هکرها قرار گرفت. این حمله منجر به از دست رفتن اطلاعات شخصی بسیاری از کاربران شد که این حرکت در ادامه عذرخواهی مدیران ارشد این شرکت ژاپنی در جمع کاربرانش را به دنبال داشت. 




بعد از این اتفاق نوبت به سونامی در ژاپن و سیل بزرگ در کشور تایلند رسید که این بلای طبیعی باعث تخریب بخش های عظیمی از شرکت سونی در این کشورها و در نهایت کاهش سهم و سود این شرکت در بازار شد.
رشد شبکه های اجتماعی
افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی و گسترش آنها در میان جوامع مختلف یکی دیگر از عجایب سال 2011 بود. شبکه هایی که به خاطر نحوه اطلاع رسانی خود باعث انقلاب های گوناگونی در کشور هایی همچون تونس، مصر و ... شدند.
اما قدرت سازمان دهنده شبکه های اجتماعی لندن و نیویورک را هم بی نصیب نگذاشت و در روزهای پایانی سال به نقطه ای رسید که پیش بینی اش برای خوش بین ترین تحلیل گران سیاسی هم ممکن نبود، در واقع کاربران با کمک از تکنولوژی ها و سرویس های آنلاین بهترین نحوه استفاده برای نشان دادن خواسته ها و اعترضات خود را داشتند. به دنبال توجه مردم به این شبکه ها مدیران این شبکه ها از جمله فیس بوک دست به نوآوری ها و معرفی خدمات جدید این شبکه زد که از میان آن می توان به تایم لاین، چت ویدئویی اشاره کرد. همچنین در همین سال شرکت گوگل که این روزها پا را از بازار جست وجوگری فراتر گذاشته از شبکه اجتماعی جدید خود یعنی +GOOGL رونمایی کرد شبکه ای که پیش بینی می شود در حدود 400 میلیون کاربر داشته باشد.
مرگ بزرگان آی تی
یکی از تلخ ترین اتفاقاتی که در سال 2011 رخ داد مرگ برخی از بزرگان دنیای فناوری اطلاعات بود. البته خبر درگذشت برخی از آنها مثل استیو جابز تا ماه ها خبرساز بود و درگذشت برخی دیگر چندان مورد توجه قرار نگرفت.




استیو جابز، مدیر عامل شرکت اپل که تقریبا یک ماه قبل از فوتش از سمت مدیرعاملی شرکت محبوبش استعفا کرده بود. درست یک روز بعد از معرفی نسخه جدید آیفون درگذشت. جابز در سن 56 سالگی و براثر نوعی سرطان درگذشت. از سال ۲۰۰۴ که نخستین نشانه های نوع نادری از سرطان پانکراس (لوزالمعده) در او مشاهده شد تا سال ۲۰۰۹ که پیوند کبد انجام داد و تا چند ماه قبل که روی سن آمد و آی پد ۲ را معرفی کرد همه تصور می کردند که او توانسته به رغم همه مشکلات بر این بیماری غلبه کند. 
از دیگر بزرگان حوزه آی تی که در سال 2011 جهان را وداع گفتند می توان به دنیس ریچی؛ مبدع زبان برنامه نویسی C، جان مک کارتی؛ پدر هوش مصنوعی، جولیوس بلانک؛ موسس شرکت ریزتراشه سازی Fairchild Semiconductor، آنتونی زیگمن؛ از پیشگامان لیزر و ... نام برد. 


 



منبع : دنیای اقتصاد


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:, ] [ 11:56 ] [ محمد دیندار ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
امکانات وب

ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 127
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 127
بازدید ماه : 176
بازدید کل : 73950
تعداد مطالب : 193
تعداد نظرات : 17
تعداد آنلاین : 1



ایران رمان